img

כרטיס הביקור הדיגיטלי שלכם מחכה במרחק קליק אחד

מתחילים >
תל אביב, IL
20°

web2infoיאמיהארוחה הכי חשובה ביום?
יאמי

הארוחה הכי חשובה ביום?

 

תלוי את מי שואלים. הספרדים ידועים בגישתם הגמישה כלפי השעון ודיוק בזמנים. אפילו השעון בספרד למעשה מאחר. בעיצומה של מלחמת העולם השניה, ב-1940, החליט הדיקטטור פרנקו להתאים את השעון בספרד לשעון בגרמניה הנאצית ובאיטליה הפשיסטית לאות הזדהות איתן והזיז את השעון שעה קדימה. מאז, הספרדים התרגלו לכך שהשמש מתעוררת מאוחר והם לא ממהרים לתקן את השעון. אולי בשל כך, ארוחת הבוקר הספרדית לרוב מסתכמת בקפה ומאפה (לאו דווקא מתוק) ונאכלת לרוב בקפיטריות הנפתחות בעצלתיים בשעות הבוקר. אמנם, פה ושם ניתן למצוא ארוחות בוקר "על המזלג" (הכינוי הספרדי לארוחת בוקר עשירה, או אם תרצו "ישראלית") אבל הייחוד של ארוחת הבוקר הספרדית הוא בסוג המאפה ובסוג המשקה הנלגם לצידו בהתאם לאזור בו הם נאכלים.

 

מעוניינים לקבל מתכון מנצח לצ׳ורוס? השאירו מייל!

 

נתחיל כמובן בקפה שזכה לעדנה בספרד של ימינו. עד ראשית שנות ה-80 הקפה הספרדי היה נוזל דלוח ומריר (בדומה ל"קתה" הצבאי בישראל) שהוכן בקפטרה, אותו קומקום להכנת קפה המוכר אצלנו בשמו האיטלקי מקינטה. אבל ברגע שהשלטון בספרד הפסיק לשלוט במונופול יבואני הקפה והמדינה החלה להיפתח לשוק העולמי, החלה מהפכה בתרבות הקפה בספרד. כיום, בכל קפטריה שכונתית תמצאו מכונת קפה ראויה ותוכלו להזמין את הקפה שלכם בכל דרך הכנה שתרצו, אך הספרדים עצמם מודים שיש עוד מקום לשיפור וללמידה. לכן, הקימו את המכון הספרדי לקפה (IECAFÉ) שמטרתו היא הכשרה ולימוד לשיפור איכות הקפה המוגש ברחבי ספרד.




משקה ספרדי נוסף ראוי לציון הוא האורצ'אטה, נקטר האלים. המשקה הוא למעשה חלב צמחי המוכן מצמח בשם "גומא נאכל" (צ'ופה בספרדית או אגוז הטיגריס באנגלית) אותו מגדלים בחבל וולנסיה. האורצ'טה הגיעה לספרד עם הכיבוש המוסלמי מצפון אפריקה וממנו התפשטה בגרסאות שונות על בסיס צמחים שונים כמו אורז ושומשום למדינות דרום אמריקה. את המשקה בעל הטעם הייחודי לוגמים כשהוא קר מאוד ותוכלו למצוא אותו מסתחרר במיכלי זכוכית בקפיטריות ברחבי ספרד, אך בעיקר באזור וולנסיה. האורצ'טה היא תחליף חלב מעולה לרגישים ללקטוז. לצד האורצ'טה נוהגים להגיש פארטון, מאפה ספוגי מוארך שאותו מטבילים במשקה וזו הזדמנות מצויינת לעבור למאפים.

 

 

נפתח דווקא במלוחים ובמפורסמת מכולם, החביתה הספרדית או הטורטייה. כן, טורטייה בספרד היא חביתה של ביצים ותפוחי אדמה חתוכים דק שבחלק מהמקומות תזכה לתוספות כמו בצל עשבי תיבול ונקניק. את הטורטייה תמצאו כמעט בכל בר או קפטריה ברחבי ספרד כשהיא מוגשת כפרוסה בצורת משולש. מאכל נוסף פופולרי הוא הלחם הקלוי אותו מורחים בממרחים שונים בהתאם למנהגי הקהילה המקומית. בקטלוניה, נהוג לאכול לחם עם עגבניה, כשאת פרוסות הלחם הקלוי משפשפים בעגבניה עסיסית ומזלפים מעט שמן זית. באקסטרמדורה ימרחו את הלחם בממרח כבד שום ועשבי תיבול הנקרא קצ'ואלה ובחבל קסטייה וליאון ימרחו חמאת סוֹריה הייחודית לאזור ומוגנת תחת "סימן מקור" ממש בדומה ליינות. לחמאת סוֹריה שלושה טעמים: טבעי, מתוק ומלוח, בדומה למאפה בוקר אחר הנאכל באיים הקנריים הנקרא גוֹפיוֹ. ייחודו של הגוֹפיוֹ הוא קמח הדגנים הקלויים ממנו הוא נאפה ומקורו הוא ביושביו המקוריים של האי, הברברים שהגיעו מצפון אפריקה. הגרסה הממותקת בדבש של הגוֹפיוֹ נאכלת לרוב צד כוס חלב, קפה או תה ומבשרת את הרגע לעבור למתוקים.




אחד המאפים המתוקים המפורסמים של ספרד הוא הצ'וּרוֹס, שלמען הדיוק הם לא נאפים, אלא מטוגנים בשמן חם. את דוכני הצ'וּרוֹס (צ'ורריאס) ניתן למצוא בכל רחבי ספרד, שם הם מוכנים מול עיני הלקוח ונמכרים בקונוסי נייר לאחר שנגזרו לרצועות ופוזר עליהם סוכר לצד מטבל שוקולד, בקפיטריות ניתן גם למצוא גרסאות מתוחכמות יותר של הצ'וּרוֹס ממולאים או מצופים בקרם ושוקולד. ברחבי ספרד תמצאו גרסאות שונות של הצ'וּרוֹס בהתאם לאזור בו אתם מבקרים. מביני עניין יבחינו אם מדובר בצ'וּרוֹ מדרידאי או פּוֹרא שמרקמו יותר ספוגי, אך לכולם מכנה משותף אחד – לא ניתן להפסיק לאכול אותם.

לקינוח, נסיים במאפה בעל שם חמוד במיוחד – השוּשוּ, מאפה מטוגן ממולא בקרם קטלוני אותו ניתן להשיג בז'ירונה וסביבתה. כשמתענגים של השוּשוּ, ניתן להאמין לאגדה אודותיו. המעשיה מספרת על אקרובט טוב לב בשם טאריה (דמות פופולרית במיתולוגיה של העיר ז'ירונה) שהתאהב בבת האופה. באחד מביקוריו הרומנטיים אצל אהובתו הגיע לפתע האב וטאריה המבוהל מיהר להתחבא בשק קמח ריק. שאריות הקמח שעוד נותרו בשק דגדגו את חוטמו עד שהתעטש בקול גדול וגילה את מקומו לאב המופתע. כדי לחמוק מזעמו של האופה הבטיח לו שישא את בתו לאשה ואף יגלה לו מתכון סודי למאפה שאין טעים ממנו. למאפה קרא שוּשוּ על שם קול העיטוש – אפשוווו.

בואנוס דיאס!

 

מעוניינים לקבל מתכון מנצח לצ׳ורוס? השאירו מייל!

למעלה

מה נוכל לעזור לך למצוא?

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

חכו רגע, יש לנו עוד נושאים שיכולים לעניין אתכם!

פרסמו אצלנו >
נגישות