תל אביב, IL
32°

web2infoבריאותמחלות מעי דלקתיות: הבדיקה הפשוטה שחוסכת קולונוסקופיה
בריאות

מחלות מעי דלקתיות: הבדיקה הפשוטה שחוסכת קולונוסקופיה

בדיקת צואה חינמית לאיתור חלבון הקלפרוטקטין מבחינה בין "מעי רגיז" לדלקת – קרוהן או כוליטיס כיבית. בקרב חולים כרוניים, ובמיוחד בילדים, היא מסייעת בניטור המחלה ומפחיתה דרמטית את שיעור הבדיקות הפולשניות

 

נושאים עיקריים (לדפדוף מהיר בכתבה)

מהימן יותר מבדיקת דם

הפניה מרופא המשפחה

על התואר הזה היינו מוותרים בשמחה: ישראל היא המובילה בעולם בשיעור הלוקים בדלקות מעי. מספר החולים הכרוניים בקרוהן או בכוליטיס כיבית בארץ הכפיל עצמו תוך עשור. המשמעות היא שכ-40 אלף איש, בהם גם אלפי ילדים, חיים עם כאבי בטן עזים, שלשולים, חולשה, אי ספיגה של ויטמינים ומרכיבי מזון חיוניים – וגם בדיקות פולשניות רבות. למטרד האחרון דווקא יש חלופה יעילה, שיכולה לשפר משמעותית את איכות חייהם.




 

דלקת מעי היא מצב כרוני שבו, כתוצאה מפעולת יתר של מערכת החיסון, מופרשים חומרים יוצרי דלקת הפוגעים ברירית המעיים. לפי ההערכות והמחקרים העדכניים, לתופעה אחראי שילוב בין גורמים סביבתיים, תזונתיים וגנטיים. קצת יותר ממחצית החולים בדלקות מעי בישראל סובלים מקרוהן, היתר לוקים בכוליטיס כיבית.

 

להורדת הנחיות לביצוע בדיקת קלפרוטקטין >

 

לסימפטומים כמו כאבי בטן תדירים, קשיי עיכול ושלשול עשויים כמובן להיות הסברים רבים, בעיקר בקרב מתבגרים וצעירים. על כן קיים קושי מובנה באבחון, שלעיתים דורש זמן רב ומערב פעולה אנדוסקופית-פולשנית.

הדלקת היא כאמור מצב כרוני, אולם עוצמותיה והשפעותיה משתנות לסירוגין. במקרים נדירים היא פעילה ללא הרף. על פי רוב מדובר בהתקפים – התפרצויות של המחלה, במהלכן חלה החמרה בתסמינים ופגיעה באיכות החיים – וביניהם הפוגות.

טיפול הכולל מגוון רחב של תרופות, מנוגדי דלקת ועד לטיפולים ביולוגיים, נועד להאריך ככל שניתן את תקופות ההפוגה במינימום תופעות לוואי. משום כך חשוב לעקוב באופן שוטף אחר הרמה הדלקתית. הן בגילוי הראשוני והן במעקב, בדיקת הקלפרוטקטין יכולה להחליף את המהלך הפולשני.

 

 

מהימן יותר מבדיקת דם  

קלפרוטקטין הוא חלבון המצוי בכמות רבה בתאי הדם הלבנים, ונועד להגן עלינו מפני חיידקים. במצב דלקתי, החלבון מופרש ברמות גבוהות יותר לחלל המעי ומתפרק בצואה. מכאן עולה קורלציה גבוהה בין רמת הקלפרוטקטין בצואה לבין רמת הדלקת ברירית המעי. קשר זה מתקיים גם בקרב חולים רבים ללא תלונות נלוות, ואף בכמחצית מהמקרים שבהם בדיקות הדם תקינות חרף הימצאות הדלקת. לכן ניתן להעריך, באמצעות בדיקת הצואה, את התגובה לטיפול במחלה, וזאת ללא צורך בבדיקה האנדוסקופית.




 

בהשוואה לכלל מדדי הדלקת בדם, הנבדקים לשם הערכת פעילותה של המחלה הדלקתית במעי, בדיקת קלפרוטקטין נמצאה כאמינה יותר. בקרב ילדים, שאצלם התפרצויות המחלה נוטות להיות ממושכות יותר והבדיקה האנדוסקופית נחשבת לכלי פולשני במיוחד ובסיכון גבוה יותר, מדובר בחלופה חשובה.

 

להורדת הנחיות לביצוע בדיקת קלפרוטקטין >

 

בדיקת הקלפרוטקטין משמשת לאבחון ראשוני במקרה של חשד למחלת מעי דלקתית. בכוחה לאתר תסמינים המבחינים את הדלקת ממצב של מעי רגיש, ולברור את אותם מצבים שעבורם עשויה להידרש בכל זאת בדיקה אנדוסקופית משלימה. בנוסף היא מאפשרת מעקב אחר פעילות המחלה והתגובה לטיפול בקרב חולים מאובחנים. הבדיקה יעילה גם במקרים של הישנות המחלה לאחר ניתוח.

 

 

הפניה מרופא המשפחה

אז איך מבצעים את הבדיקה? מדובר בבדיקת צואה רגילה, שהנבדק דוגם בביתו או במעבדה בסניף קופת החולים. בשונה מהבדיקה האנדוסקופית, הוא אינו צריך לבצע הכנה מכל סוג. גם לא נדרשים צום, נטילת תרופות מכינות או שינוי כלשהו באורח החיים. התוצאות מתקבלות תוך ימים ספורים. ההנחיות לביצוע הבדיקה עשויות להשתנות בהתאם לקופת החולים.




 

מי זכאי לבדיקה? את ההפניה יכול כל אדם, בריא או חולה בדלקת מעי, להזמין מהגסטרואנטרולוג שבהשגחתו הוא נמצא. עם קבלת ההפניה, הבדיקה היא במימון קופות החולים. בחלק מקופות החולים, עבור מטופלים מאובחנים הזקוקים למעקב מעת לעת, ניתן לקבל את ההפניה ישירות מרופא המשפחה בביקור רגיל ואפילו דרך האתר או האפליקציה, ללא צורך בקביעת תור אצל מומחה הגסטרו.

 

להורדת הנחיות לביצוע בדיקת קלפרוטקטין >

 

אומנם, קולונוסקופיה מתבצעת תחת טשטוש, וברוב המקרים הנבדק אינו חש בכאב ואינו זוכר דבר. אולם ההכנה המורכבת לבדיקה והסיכון לסיבוכים, בעיקר בקרב ילדים, הופכים את החלופה של בדיקת הצואה למבורכת במיוחד. בקרב חולים כרוניים, הנדרשים לבדיקה תקופתית של רמת פעילות המחלה, מדובר בבשורה מהפכנית.

 

 

* האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ מקצועי/רפואי או תחליף לייעוץ מקצועי/רפואי.

guest
9 תגובות
הצג את כל התגובות
נילי סגל
נילי סגל
ינואר 12, 2022 12:52 pm

האם הבדיקה זמינה גם באנגליה? אשמח מאד לדעת

מערכת האתר
מערכת האתר
עורך
הגיבו לתגובה  נילי סגל
ינואר 17, 2022 9:28 am

הבדיקה נהוגה גם באנגליה כמו גם במדינות רבות נוספות. לקבלת מידע על זמינות וזכאות יש לפנות לספק הבריאות המקומי

מודעי
מודעי
הגיבו לתגובה  נילי סגל
ינואר 28, 2022 8:57 am

כן

זהבה
זהבה
מרץ 13, 2022 6:00 pm

איזה תרו9ה דרך ה9ה.םמקרנ של הרעלת קיבה.כולל חום

מערכת האתר
מערכת האתר
עורך
הגיבו לתגובה  זהבה
מרץ 28, 2022 2:15 pm

תהליך האבחנה, ההפניה ואופן הטיפול נתונים לשיקול דעת הצוות הרפואי. אנו מממליצים לפנות לרופא/ת המשפחה לקבלת מידע נוסף

משה
משה
מרץ 20, 2022 3:44 pm

האם ניתן לזהות בבדיקת צואה הזו גם קרוהן במצב רדום ?

מערכת האתר
מערכת האתר
עורך
הגיבו לתגובה  משה
מרץ 28, 2022 2:14 pm

תהליך האבחנה, ההפניה ואופן הטיפול נתונים לשיקול דעת הצוות הרפואי. אנו מממליצים לפנות לרופא/ת המשפחה לקבלת מידע נוסף

דינה
דינה
מרץ 22, 2022 5:45 pm

ערך 45.7 נחשב לתקין?

מערכת האתר
מערכת האתר
עורך
הגיבו לתגובה  דינה
מרץ 28, 2022 2:13 pm

תהליך האבחנה, ההפניה ואופן הטיפול נתונים לשיקול דעת הצוות הרפואי. אנו מממליצים לפנות לרופא/ת המשפחה לקבלת מידע נוסף

למעלה

מה נוכל לעזור לך למצוא?

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

חכו רגע, יש לנו עוד נושאים שיכולים לעניין אתכם!

פרסמו אצלנו >
נגישות